Umíte správně číst řeč těla?

Tělo je jako plátno lidské duše. A jazyk, kterým tělo hovoří, nám může poskytnout užitečná vodítka k rozklíčování toho, jakou má druhá osoba náladu, zda nás má v oblibě nebo zda s námi souhlasí či ne. Fyzické projevy, výrazy a mikrovýrazy tváře, gestikulace nebo také tón hlasu reflektují psychologické procesy, které se dějí uvnitř lidské mysli. A umět je správně přečíst nám poskytuje výhodu v osobním i pracovním životě.

Řeč těla jsou signály, které vysíláme příjemcům nonverbálně. Ti nás pak mohou podle toho soudit na vědomé i nevědomé bázi. Určitě si vybavíte situaci, kdy se vám na projevu nějakého člověka „něco nezdálo“. Pravděpodobně byl v nesouladu jeho verbální a nonverbální projev – jeho řeč těla neodpovídala tomu, co říká a vy jste to podvědomě vycítili. Proto je porozumění řeči těla ostatních užitečná schopnost zejména v profesích, které mají v popisu práce jednání s lidmi. Umožní vám to efektivně pracovat na svém projevu i v přístupu a práci s klientem.

Nonverbální komunikace zahrnuje výraz tváře (jak směr či délku pohybu, tak mimiku), výraz těla (jeho postoj, gestikulace, ale i vzdálenost od ostatních, případně doteky) a tzv. ornamenty, tedy to, jakým způsobem si hrajeme se šperky, hodinky či vlasy. Umět řeč těla správně interpretovat však vyžaduje značné úsilí a bohužel nestačí jen přečíst si pár pouček. Pro začátek byste se měli řídit základními pravidly pro dekódování řeči těla.

Kontext je klíčový

Má váš klient založené ruce před hrudníkem? To je jasný obranný postoj a musí to znamenat, že s vámi nesouhlasí. To je ovšem jeden z častých omylů, kterých se dopouštějí lidé, jež berou různé psychologické poučky až příliš doslova. Vždy berte v potaz kontext, v jakém se váš protějšek ocitl. Založené ruce totiž mohou stejně dobře znamenat, že se váš klient takto jednoduše cítí pohodlně, je mu zima, nebo je třeba nejistý.

Vnímejte celek

Také jste slyšeli, že pokud směřuje špička nohy směrem k vám, znamená to zájem o vaši osobu? Jistě, může to tak být, ale… Je třeba interpretovat gesta, výrazy a postoj jako celek, nikdy ne samostatně. Jinak by se mohlo stát, že osoba, o níž jste přesvědčeni, že o vás má zájem, se takto zkrátka jenom náhodně postavila.

Rozlišujte individuální vzorce

Každý je nějaký a pokud se bavíte s někým, koho už znáte delší dobu, na způsob jeho gestikulace či mimiku jste si zvykli. Co to znamená? Jednoduše to, že jsme každý nějaký a jedno či dvě výrazná gesta, která opakujeme, nemusejí nic znamenat. Je to prostě to, co normálně děláme.

Náhlé změny jsou důležité

Ve světle předchozího bodu je třeba dávat si pozor na jednu věc: náhlé změny jinak obvyklého vzorce řeči těla něco znamenají. Ovšem interpretovat, co konkrétně, už je větší oříšek. Nezapomeňte při vaší analýze vnímat kontext i řeč těla jako celek.  

Vyhněte se projekci

Projekce je běžný psychologický proces, při kterém si projektujeme vlastní emoce či přání do druhého. Jeho chování tak interpretujeme spoutaní egem a na základě vlastních pocitů, místo toho abychom mu porozuměli z nestranné perspektivy. To platí u jakékoli lidské interakce, té nonverbální nevyjímaje. Mějte také na paměti, že i vaše řeč těla ovlivňuje vaše okolí.

A jak tedy řeč těla přečíst?

V kontextu předchozích bodů je jasné, že to nebudete mít jednoduché. Záleží na tom, zda jste přirozeně empatičtí a jaké máte zkušenosti i znalosti. Mějte na paměti, že žádnou informaci nemůžete brát jako dogma. Vnímejte ji spíše jako směr, kterým se dívat než to, co máte vidět. S trochou snahy a s následujícími vědomostmi by se vám nicméně časem mělo podařit interpretovat řeč těla klientů i správně pracovat s vlastní. Jak interpretovat konkrétní mimiku či gesta se můžete dočíst v tomto článku.

Nejnovější články ve vašem emailu

Přihlašte se k odběru novinek a vždy jakmile vyjde nový článek vám ho pošleme do emailu.

Mohlo by vás zajímat

Zaměřeno na nonverbální komunikaci: jak zjistit, co si váš klient doopravdy myslí?

Zaměřeno na nonverbální komunikaci: jak zjistit, co si váš klient doopravdy myslí?

Výraz tváře, gesto nebo postoj, který zaujme váš klient, může prozradit, co si klient doopravdy myslí. Základní projevy nonverbální komunikace máme totiž všichni společné. Udělejte si jasno v tom, co znamenají.

6 strategií, které zvýší vaše vyjednávací schopnosti

6 strategií, které zvýší vaše vyjednávací schopnosti

Jak přesvědčit klienta, aby na vaši nabídku kývl? Využijte jednu či více z léty ověřených strategií, díky kterým z vás bude mistr každého vyjednávání.

Jak zaujmout při telefonním hovoru?

Jak zaujmout při telefonním hovoru?

Udělejte perfektní první dojem ještě před tím, než se s klientem potkáte.