Stručný návod, jak udělat perfektní první dojem

První dojem je jedním z klíčových faktorů dobrého obchodu – obzvlášť v realitní sféře, ve které je úspěch přímo spojený se vztahy, které si makléři budují. Na první dojem máte jen jednu šanci a pokud nezapůsobíte dobře, klient si svůj názor na vás bude v budoucnu měnit jen těžko. Můžete umět perfektně připravit a prezentovat nemovitost, ale když nezvládnete prezentovat sami sebe, šance na úspěch snižujete. Čím více budete na první schůzce působit uvolněně a váš projev bude příjemný, tím spíše uděláte skvělý první dojem. Proto je důležité mít na paměti pravidla, díky nimž se ukážete v tom nejlepším světle.

Připravte si, o čem budete mluvit

Setkat se s klienty bez přípravy může vyvolat dojem, že jste neprofesionální a neorganizovaní. Proto si toho o nich zjistěte co nejvíce ještě před tím, než se s nimi vůbec potkáte. Kdo jsou, co hledají a cokoliv by je mohlo zajímat. Pomůže vám to udržet konverzaci plynulou.

Připravte si dvě nebo tři témata, o kterých jste přesvědčeni, že jsou pro klienta důležitá. Pokud jste s nimi už mluvili přes telefon, projděte si poznámky z hovoru a ukažte, že jste dobrý posluchač a dokážete porozumět tomu, co po vás chtějí.

Vnímejte svou řeč těla

Řeč těla toho o vás prozradí víc než slova. Je úplně přirozené, že jste při setkání s novými klienty nervózní. Důležité je, aby vás nervozita nepřeválcovala. Jazyk vašeho těla by měl hovořit jasně: jste sebevědomý a cítíte se pohodlně. Pokud se sami budete cítit nepříjemně, bude to na vás jednoduše poznat a vaše pocity se mohou přenést i na klienta.

Pakliže se člověk nekontroluje, nevnímá ani způsob, jakým se projevuje – svůj postoj, gestikulaci nebo zlozvyky, které se ho drží odjakživa (žmoulání saka, okusování nehtů, ťukání špičkou nohy do země). Užitečná pomůcka pro to, abyste poznali, jak vás vnímají ostatní, je natočit se na video. Tuto techniku potkáte běžně na kurzech prezentace, ovšem můžete to provést i jednoduše doma nebo poprosit kolegu, aby vás natočil při jednání. Mnoho lidí se na videu ani nepoznává: „Opravdu si tak často vytahuju kalhoty?“

Před samotnou schůzkou pak můžete provést jednoduchou rozcvičku, která vám pomůže uvolnit se a zvýší vaše sebevědomí. Protáhněte se, narovnejte a udělejte pár kroků s uvolněnými rameny a hrdým hrudníkem. Můžete si dát krátké dechové cvičení – stačí pár hlubokých nádechů a výdechů, u každého zkuste napočítat alespoň do šesti. Na schůzku přijdete uvolnění a budete působit sebejistě.

Jak funguje řeč těla se můžete dočíst v tomto článku.

Najděte společné téma

Nejjednodušší způsob, jak udělat perfektní první dojem, je najít s klientem společnou řeč. Zkuste před schůzkou podívat na klientova sociální média a nepodceňujte sílu small talku.  

Zjistíte třeba, že máte oba rádi zimní sporty, chodili jste na stejnou školu, byli jste na dovolené ve stejné zemi, máte děti ve stejném věku nebo vám oběma chutná asijské jídlo. Získáte tím spojení s klientem nejen na profesionální, ale také na lidské úrovni. Zvýšíte jeho důvěru ve vaši osobu a klient si vás snáze oblíbí.  

Zajímejte se

Nemusíte klienty ohromovat tím, že na ně vychrlíte obrovské množství léty nastřádaných znalostí. Hodí se však vést konverzaci tak, aby byla pro zákazníka přirozeně zajímavá a zapamatovatelná.

Nechte klienty mluvit a naslouchejte. I když vám to přijde jako ztráta času, budou se s vámi cítit příjemně. Lidé obecně rádi hovoří o vlastní osobě, svých dětech, domácích mazlíčcích. Využijte toho, ptejte se jich a dejte si pozor, aby vaše otázky byly pozorné, nenucené a otevřené (tedy nekončily odpovědí „ano, ne“). Ukážete jim, že vám nezáleží jen na provizi, ale také na nich. Zároveň můžete touto cestou získat mnoho užitečných informací, díky nimž si uděláte lepší představu o tom, co klient opravdu chce.

Vytáhněte esa z rukávu

Zeptejte se svých kolegů a přátel, co na vás mají nejraději z profesního i osobního hlediska a jaké jsou podle nich vaše silné stránky. Zpětná vazba druhé osoby je v tomto ohledu daleko přínosnější než vaše vlastní představa o své osobnosti.

A využijte to při prvním kontaktu s klientem. Říkají vám lidé, že jste pozorný posluchač? Naslouchejte. Umíte poutavě vyprávět? Najděte si nějakou zajímavost o nemovitosti, kterou chcete prodávat, a prodejte to. Nechte klienta, aby si vás oblíbil ze stejných důvodů, z jakých vás mají rádi vaši nejbližší.

Slušné chování jako základ

Ačkoli to snad není potřeba zmiňovat, aby byl článek kompletní, patří to sem. Nezapomeňte si s klientem potřást rukou (stisk by měl být přiměřeně pevný), představit se a jeho jméno znát už předem. Nezapomeňte klientovi nabídnout něco k pití a zeptat se ho, zda nepotřebuje něco dalšího. Mluvte spisovně a vulgarismům se vyhněte i v případě, že je váš klient používá. Zkrátka dbejte základních pravidel etikety a neuděláte chybu.

Nejnovější články ve vašem emailu

Přihlašte se k odběru novinek a vždy jakmile vyjde nový článek vám ho pošleme do emailu.

Mohlo by vás zajímat

Deset otázek, které byste měli hned zkraje položit každému klientovi

Deset otázek, které byste měli hned zkraje položit každému klientovi

Přesvědčte klienta o tom, že jste pro spolupráci ti praví, tím, že mu budete klást ty správné otázky.

Jak a proč zůstat v kontaktu s bývalými klienty?

Jak a proč zůstat v kontaktu s bývalými klienty?

Prodali jste byt a provizi máte v kapse. Co dál? Rozloučit se s klientem a jít si svou cestou je sice nejjednodušší, ale ne nejvhodnější řešení. Když s ním zůstanete v pravidelném kontaktu, v budoucnu se vám to může mnohonásobně vrátit.

Jak funguje Reas Premium a proč se vyplatí?

Jak funguje Reas Premium a proč se vyplatí?

Jistota výdělku, efektivní propagace, prostor pro vzdělání i možnost podílet se na digitální revoluci. To je Reas Premium.