Jak a proč zůstat v kontaktu s bývalými klienty?

V průběhu vaší kariéry v realitách budete v kontaktu s mnoha klienty, kteří kupují nebo prodávají nemovitost. Mnozí makléři si s nimi po úspěšně uzavřeném obchodu potřesou rukou, popřejí jim vše dobré a obě strany si půjdou svou cestou. Nicméně ačkoliv už někteří už vaše služby nebudou potřebovat, pořád se vyplatí s nimi zůstat v kontaktu. Než si vymažete jejich telefonní čísla a emailové adresy, přečtěte si, proč by to nebyla moudrá volba.

Každých pár let se k vám určitý typ klienta vrátí

Češi preferují vlastnit nemovitost před nájemním bydlením. Zatímco na západě je tento trend spíše opačný, Češi zkrátka volí jistotu bydlet ve vlastním a „nevyhazovat peníze z okna“ bydlením v nájmu. Proto můžete očekávat, že se k vám klient po čase vrátí. Koupě nemovitostí potká člověka v několika životních etapách. Často si lidé pořizují startovní byt, ve kterém založí rodinu. Časem se přestěhují do většího kvůli dětem i díky svému kariernímu postupu a s ním spojeným vyšším příjmům, a nakonec se stěhují v období poté, co jejich ratolesti vylétnou z hnízda. A pokud takoví lidé spolupracovali na koupi či prodeji nemovitosti právě s vámi, při příští realitní transakci se pravděpodobně obrátí znovu na vás.

Jenže se může stát, že i spokojení klienti v budoucnu osloví jiného realitního makléře. Důvodů, proč tak učiní, může být víc, ale jeden z nich je jistý: klient zapomene vaše jméno, ztratí na vás kontakt anebo si jednoduše není jistý, jestli se pohybujete stále v oboru. A pro vás to znamená jediné: ztrátu obchodní příležitosti. Jednou za čas se bývalým klientům připomenout by proto měla být přirozená součást vaší pracovní rutiny.

Spokojený klient vás rád doporučí

V České republice mají realitní makléři nevalnou pověst. Stejně tak lidé nevěří realitním kancelářím, a proto při výběru agenta, se kterým chtějí spolupracovat, dávají přednost osobnímu doporučení. První, co zpravidla udělá ten, který chce prodat nemovitost je, že se poptá rodiny a přátel, zda neznají dobrého makléře. A tím chcete být vy.

Představte si, že vás bývalý klient doporučí dvěma lidem. Každý z nich vás opět doporučí dalším dvěma lidem, a tak bude narůstat zájemců o obchod s vámi exponencionálně. Společně s kvalitním marketingem je to ta nejefektivnější cesta ke stabilnímu příjmu a k vybudování si dobrého jména.

Jak tedy zůstat v kontaktu s bývalými klienty?

Přání k výročím. Klienty byste nezahlcujte, ale nejméně jednou či dvakrát do roka byste se jim připomenout měli, aby nezapomněli vaše jméno. Například jim můžete poslat blahopřání k výročí nákupu nemovitosti: klient si připomene, že už je to rok, zavzpomíná, ozve se nostalgie a tyto příjemné pocity si mimo jiné spojí s vámi. Přát jim můžete také k Vánocům či do nového roku. Popřejte jim vše nejlepší a připomeňte, že jste k dispozici v případě potřeby prodiskutovat jejich situaci s bydlením. Ta se totiž může měnit každý rok a kdo ví, třeba je vaše přání motivuje konečně začít řešit stěhování do většího bytu.

Pravidelný emailing. Pokud rozesíláte newslettery, vyzvěte své bývalé klienty, aby se přihlásili k odběru. Nikdy jim emaily nezasílejte bez jejich svolení. A jelikož už mají vaši bývalí klienti situaci s nákupem či prodejem nemovitosti vyřešenou, ujistěte se, že jim posíláte relevantní informace. Asi je nebudou zajímat návody na to, jak nejlépe prodat byt. Pravděpodobně si raději přečtou tipy na zvelebení domácnosti nebo obecné rady ohledně financí a investování. Pravidelným zasíláním takových emailů tak s bývalými klienty nikdy neztratíte kontakt.

Direct mail. Pro udržení kontaktu s bývalými klienty můžete využít také direct mailing – tedy dopisy či pohlednice přímo do schránky. Mějte na paměti, kdy si vši klienti koupili byt a připomeňte se po 5 až 7 letech, což je průměrná doba, po které majitel začne přemýšlet o přestěhování.

Zůstaňte ve spojení na sociálních sítích. Ať už je to Facebook, Twitter nebo LinkedIn, sociální sítě jsou skvělým prostředníkem pro udržení kontaktu prakticky s kýmkoli. Přidejte si klienty do přátel nebo se vzájemně sledujte. Jamile na svých sociálních sítích něco uveřejníte, klientovi se to zobrazí. Ačkoliv spolu nebudete přímo mluvit, to, že uvidí vaše jméno v newsfeedu povede k tomu, že si v případě potřeby obrátí na vás jako na prvního a vaše jméno mu vyvstane na mysl v momentě, kdy ho jeho přátelé požádají o doporučení.

Nejnovější články ve vašem emailu

Přihlašte se k odběru novinek a vždy jakmile vyjde nový článek vám ho pošleme do emailu.

Mohlo by vás zajímat

Stručný návod, jak udělat perfektní první dojem

Stručný návod, jak udělat perfektní první dojem

Zapůsobte na klienta na první dobrou. Přečtěte si stručný návod, jak se ukázat v tom nejlepším světle.

Deset otázek, které byste měli hned zkraje položit každému klientovi

Deset otázek, které byste měli hned zkraje položit každému klientovi

Přesvědčte klienta o tom, že jste pro spolupráci ti praví, tím, že mu budete klást ty správné otázky.

Jak funguje Reas Premium a proč se vyplatí?

Jak funguje Reas Premium a proč se vyplatí?

Jistota výdělku, efektivní propagace, prostor pro vzdělání i možnost podílet se na digitální revoluci. To je Reas Premium.