Horlivost, naivita nebo absence cíle. Jak se vyvarovat nejčastějších chyb začínajících obchodníků?

Každý začínající obchodník, ať už je to broker, podnikatel nebo realitní makléř, udělá ze začátku spoustu chyb. Bez nich se obchodovat nedá. Dobrá zpráva je, že chyby patří k přirozenému vývoji člověka i jeho zkušeností a není třeba na nich vidět nic negativního. Důležité je, jak k nim člověk přistoupí a zda si z nich vezme ponaučení, aby je už neopakoval. Jak Einstein definoval šílenství jako dělat to samé dokola a očekávat jiný výsledek.

Cesta k úspěchu je spletitá

Začínající obchodník si svou kariéru rád představuje jako přímku, která míří souvisle nahoru a bez větších škobrtnutí nás rychle vede k úspěchu. Bohužel tato teorie v praxi nikdy fungovat nebude. Kdo toho chce docílit, dříve nebo později se uchýlí k nekalým praktikám, které zejména v realitní sféře ničí pověst jeho kolegů, navíc nejsou dlouhodobě udržitelné. Občas můžete mít pocit, že se vracíte zpět na začátek, důležité je mít trpělivost a vytrvat a jednat vždy férově a tak, aby se k vám klienti rádi vraceli. Bez přešlapů se cesta k úspěchu neobejde, přesto se nováčci dopouštějí chyb, kterým by se mohli snadno vyhnout. Tady jsou 4 nejčastější.

Přehnaná očekávání a horlivost

Je třeba počítat s tím, že každý začínající podnikatel bude ze začátku ve ztrátě. Nejčastější problém především u nováčků je ten, že chtějí ve svých začátcích co nejrychleji zbohatnout. Vrhnout se hned zkraje do obvolávání co největšího množství kontaktů je ztráta času i peněz, které vynaložíte na dojíždění do vzdálených míst. Dobré je soustředit se na svou lokalitu a investovat do vhodně umístěné reklamy, díky které si vytvoříte jméno. Založte si jednoduché webové stránky, napište o sobě a sdílejte obsah na sociálních sítích. Čas i peníze věnované vlastní propagaci se Vám v budoucnu vyplatí.

Absence cíle a nejasná cesta k němu

Často je jediný cíl nováčků začít co nejdříve a co nejvíc vydělávat. Na tom samozřejmě není nic špatného. Je však potřeba si cíl definovat jasně, konkrétně, realisticky a zároveň vědět, jak ho dosáhnout. Vytyčit si cestu a rozdělit ji na jednotlivé kroky, které vás k cíli povedou. Mnoho makléřů odkládá vstup do terénu s tím, že se nejdříve musí vše perfektně naučit a pak teprve půjdete na schůzku. Takto ale podnikání těžko rozjedete. Zamyslete se nad tím, jak naložit se svým časem. Uvědomte si, že den má jen 24 hodin a nelze v něm stihnout všechno.

Zvolte si správný poměr mezi získáváním nových klientů, péčí o stávající, potřebnou administrativou a nezapomeňte na čas pro sebe. Dostatek odpočinku pozitivně ovlivní vaši náladu i budoucí obchody.

Špatné hospodaření s financemi

V obchodním světě – a u realitních makléřů nevyjímaje, se střídají období, kdy se daří a kdy ne. Proto je potřeba při hospodaření s financemi myslet dlouhodobě. Častou chybou je, že po několika úspěšných obchodech za sebou člověk získá představu, že to takhle bude napořád, a nenechá si základ pro případ, že se přestane dařit. Chcete se stát makléřem, který vydělává? Budete muset počítat. Sepište si veškeré náklady a příjmy, abyste získali přehled o tom, do čeho se vyplatí investovat svůj čas i peníze a do čeho ne, buďte šetrní a disciplinovaní. To vám pomůže do budoucna snižovat náklady a hospodařit efektivněji.

Nechuť se vzdělávat

Na co se učit něco nového, už jsem úspěšný obchodník. Absence respektu je jakási infekční nemoc. Trh je vždy silnější než vy, konkurence je veliká a vše se vyvíjí – nechuť se vzdělávat dláždí cestu do ztráty nebo stagnace. Je třeba se neustále vzdělávat, neustále číst nové knížky, neustále se učit nové věci. Mějte respekt a pokoru. I když jste úspěšní. Říká se, že 80 % vysokoškoláků si myslí, že už se v životě nebude muset vzdělávat. To je zásadní chyba. Neustále se něco mění – technologie, trhy, možnosti a je potřeba nové informace vstřebávat a učit se je a využívat je ve svůj prospěch. Tajemství k dlouhodobého úspěchu je se neustále vzdělávat. Nejen číst knihy, také diskutovat své zkušenosti se zkušenostmi svého okolí. Pokud se nebudete vzdělávat, ti, kteří to dělají, vás dřív nebo později ušlapou.

Nejnovější články ve vašem emailu

Přihlašte se k odběru novinek a vždy jakmile vyjde nový článek vám ho pošleme do emailu.

Mohlo by vás zajímat

Umíte správně číst řeč těla?

Umíte správně číst řeč těla?

Kdo by nechtěl umět číst v lidech jako v knize.

Zaměřeno na nonverbální komunikaci: jak zjistit, co si váš klient doopravdy myslí?

Zaměřeno na nonverbální komunikaci: jak zjistit, co si váš klient doopravdy myslí?

Výraz tváře, gesto nebo postoj, který zaujme váš klient, může prozradit, co si klient doopravdy myslí. Základní projevy nonverbální komunikace máme totiž všichni společné. Udělejte si jasno v tom, co znamenají.

6 strategií, které zvýší vaše vyjednávací schopnosti

6 strategií, které zvýší vaše vyjednávací schopnosti

Jak přesvědčit klienta, aby na vaši nabídku kývl? Využijte jednu či více z léty ověřených strategií, díky kterým z vás bude mistr každého vyjednávání.